12 de juliol de 2024
Quantes vegades ens ha passat que hem acabat el nostre disseny i ens hem fet la gran pregunta “i ara com ho imprimeixo”? ERROR El mètode d’impressió és de les primeres coses que s’ha de tenir present abans de començar un projecte de disseny! I ens diràs: “però si no sé què dissenyaré, com vaig a saber com ho imprimiré?” Doncs perquè almenys podràs respondre a aquestes qüestions bàsiques: 1. Quantitats impreses que vols / vol el client. Un dels grans avantatges de la impressió òfset és que el cost de la impressió es va abaratint quanta més quantitat imprimim. Per tiratges més curts, recomanem la impressió digital, doncs en la òfset s’hauria de crear una o vàries planxes (una per cada tinta que porti el disseny) que encareixerien moltíssim el cost. Això podria ser un avantatge si es tractés d’un di sseny que requereix petits tiratges però que es repetiran durant el temps. Les planxes només s’haurien de crear la primera vegada que s’imprimiria el disseny. En impressió digital, no necessitem aquestes planxes, per la qual cosa ens estalviem aquest cost. A més, pots modificar tantes vegades com vulguis els documents abans d’imprimir-los. 2. Pressupost del client Depenent del pressupost del client, o el pressupost que tu mateixe tinguis, hauràs d’informar-te de quin tipus d’impressió s’ajustarà millor a les teves necessitats. Pressupost baix / tiratge llarg --> Convindria plantejar-se òfset / digital Pressupost baix / tiratge curt --> Digital Pressupost alt / tiratge llarg --> Òfset Pressupost alt / tiratge curt --> Convindria plantejar-se òfset / digital 3. Color. Si vols emplear un color concret (o varis), en el teu disseny, com per exemple perquè el teu client té una identitat corporativa molt clara en què si o si s’ha d’emplear un color PANTONE concret, o simplement perquè necessites reproduir aquella sensació que connota aquella concreta tonalitat de blau, el mètode d’impressió més fiable seria l’òfset, ja que permet reproduir tintes planes. Una tinta plana és un color prèviament mesclat, sense necessitat d’utilitzar la quadricromia per reproduir-lo. La quadricromia és el CMYK , els colors pigment (cyan, magenta, groc i negre), de tota la vida que, barrejant-los, podem crear tota la gama cromàtica. En impressió, el més comú és treballar amb CMYK. En digital, hi haurà una tinta de cada color i la mescla es realitzarà directament en el paper a través de la superposició d’aquests colors. El paper només haurà de passar una vegada per màquina perquè els quatre cartutxos s’imprimiran un darrere de l’altre. En òfset, hi haurà una planxa per cada color, i la mescla es farà directament en el paper en superposar cada passada de color. Segons la màquina, el paper podria passar vàries vegades per la màquina, segons el número de planxes que admeti. Però la impressió òfset té una avantatge: les tintes no tenen per què ser CMYK. En aquest tipus d’impressió se li poden posar altres tintes planes prèviament mesclades, de manera que pugui reproduir el color fidelment. Un dels catàlegs de color més utilitzats són les tintes PANTONE.